Hejnsvig Skole - ny 1-sporet skole (og nedrivning af eksist. 3-sporet skole under samtidig drift)

BYGHERRE:
Billund Kommune

PROJEKT:
Nybyggeri af en ny et-sporet skole og etapevis nedrivning af eksisterende 3-sporede skole med opretholdt skoledrift i byggefasen.

YDELSE:
Totalrådgivning. Arkitekt- og landskabsarkitektrådgivning, skitsering og projektering fra og med revideret dispositionsforslag til aflevering. Brugerproces, Projekteringsledelse, Bæredygtighedsledelse, IKT-ledelse, udbud i fagentreprise, fagtilsyn, 1 års gennemgang.

AREAL:
3467 m2

BYGGESUM:
79 mio. kr. ekskl. moms

TILKNYTTEDE RÅDGIVERE:
OBH Rådgivende Ingeniører A/S

ÅR:
2024 – 2026

VISUALISERINGER:
RASMUSRASMUS

En skole for hele Hejnsvig
Den eksisterende skole i Hejnsvig er dimensioneret til at rumme 3 spor fra 0-9 klasse. På bagggrund af aftagende børn i byen, er skolen dog blevet for stor, så man nu står med en stor mængde ubrugte arealer. Samtidig er de eksisterende faciliteter utidssvarende og kan ikke imødekomme kravene til nutidens undervisningsmiljø. Efter mange undersøgelser og en gennemført helhedsplan, er det besluttet at den eksisterende skole skal nedrives og at der i stedet skal opføres en helt ny et-sporet skole, som lever op til skolens krav til såvel arealomfang og ønske om at have en skole, der understøtter “Playful Learning”. Samtidig skal bygningen ikke kun danne ramme om skolen og undervisning, men skal også være et samlingspunkt for foreninger og alle borgere i Hejnsvig.

Stjerneformet skole med fælles hjerterum
Skolen bygges sammen med den nyere daginstitution og multihal (tegnet af Pluskontoret og opført i 2015) og udformes som en stjerneformet skole med 5 “arme”. 3 af “armene” indeholder et miks af samlingslokaler, fælleslokaler og fordybelsesrum og værkstedsfaciliteter. På denne måde etableres der stærke faciliteter for at skabe synergi mellem differentieret læring og de forskellige fag. èn arm rummer madkundskab samt fitnesfaciliteter (der bygges sammen med den eksisterende multihal (I overgangen etableres et særligt klatreområde) og skaber et samlet bevægelsesområde, som kan anvendes af både skole, daginstitution og foreninger og borgere i Hejnsvig. Den sidste “arm” rummer personalefaciliteter og bygges sammen med eksisterende personalefaciliteter i daginstitutionen og skaber derved en naturlig administrativ sammenhæng mellem skole og institution til gavn for begge.

“Armene” samles i midten i et stort fællesområde med et fællestorv og et samlet spiseområde for hele skolen. I midten af torvet er et multimøbel i storskala, der rummer skolen PLC og som har forskellige muligheder for ophold og aktivitet indbygget i møblet.

Playful Learning
Visionen for skolen er at skabe en bygning, der undstøtter Playful learning. Playful Learning er en tilgang til undervisningen, hvor eleverne eksperimenterer og leger sig til læring.

Formålet er at styrke elevernes lyst til at lære. Dette stiller store krav til skolens indretning og faciliteter, som skal tilbyde en bred vifte af muligheder for forskellige undervisning og har været en formgivende faktor i udviklingen af skolens arkitektur og tekniske installationer.

Gennemgående totalrådgiver og inddragelse af brugerne
Pluskontoret har været totalrådgiver på såvel byggeriet af daginstitutionen og multihallen i Hejnsvig i 2015, har udarbejdet analyse og helhedsplan for det eksisterende skolebyggeri og er nu totalrådgiver på byggeriet af den nye skole.

I hele processen har der været stort fokus på inddragelse af brugerne, så vi sikrer, at vi i sidste ende står med et byggeri, som kan imødekomme brugernes forskellige krav og behov og bliver et samlingspunkt til gavn for hele byen. Brugerinddragelsen har bl.a. bestået af en lang række inddragende workshops, løbende prøvehandlinger m.v.